Interne kurser

Ideudvikling – Seminar for redaktører [Overtegnet]
Underviser: Palle Steffensen.
Kursussted: SDU, Campusvej 55, 5230 Odense M
Kursusdage: 22. oktober 2019 + 26. november 2019.
Antal efteruddannelsesdage: 2
Redskaber til at styrke idéudviklingen på redaktionerne på Jysk Fynske Medier.
Hvordan får du som redaktør skabt en idéudviklingskultur på redaktionen:
- Hvordan skaber du som redaktør rum og overskud til at fokusere kraftigere på ideudviklingen
- Hvordan udvikler du ideer uden for møderne
- Hvordan fokuserer du møderne, så der kommer flere originale og konsistente ideer ud i den anden ende
- Hvordan udvikler og fastholder du som redaktør nye vaner og rutiner
- Hvordan øges ambitionen hos den enkelte redaktør.
- Eller sagt på en anden måde: Hvordan går vi fra at tænke ”Hvad har vi” til ”Hvad vil vi”
1. del:
En del der fokuserer på hvordan redaktørerne får redskaber til skabe flere og bedre idéer
- Hvordan de skaber et redaktionelt fokus, der bliver mere tydeligt i alle faser af dagen
2. del.
Introduktion af konkrete teknikkerne til at skabe og udvikle ideér hen over det ugentlige redaktionelle flow. Det vil sige:
- Kraftigere fokus på udvikling af idéer på møderne frem for afrapportering
- Ideudvikling uden for møderne -
- Den løbende idesparring i løbet af dagen
- Fokus på at stimulere det kreative element i den daglige efterkritik

Ideudvikling – Seminar for redaktører - NYE DATOER
Underviser: Palle Steffensen.
Kursussted: JFM-Vejle, Bugattivej 8, 7100 Vejle
Kursusdage: 16. januar 2020 + 27. februar 2020.
Antal efteruddannelsesdage: 2
Redskaber til at styrke idéudviklingen på redaktionerne på Jysk Fynske Medier.
Hvordan får du som redaktør skabt en idéudviklingskultur på redaktionen:
- Hvordan skaber du som redaktør rum og overskud til at fokusere kraftigere på ideudviklingen
- Hvordan udvikler du ideer uden for møderne
- Hvordan fokuserer du møderne, så der kommer flere originale og konsistente ideer ud i den anden ende
- Hvordan udvikler og fastholder du som redaktør nye vaner og rutiner
- Hvordan øges ambitionen hos den enkelte redaktør.
- Eller sagt på en anden måde: Hvordan går vi fra at tænke ”Hvad har vi” til ”Hvad vil vi”
1. del:
En del der fokuserer på hvordan redaktørerne får redskaber til skabe flere og bedre idéer
- Hvordan de skaber et redaktionelt fokus, der bliver mere tydeligt i alle faser af dagen
2. del.
Introduktion af konkrete teknikkerne til at skabe og udvikle ideér hen over det ugentlige redaktionelle flow. Det vil sige:
- Kraftigere fokus på udvikling af idéer på møderne frem for afrapportering
- Ideudvikling uden for møderne -
- Den løbende idesparring i løbet af dagen
- Fokus på at stimulere det kreative element i den daglige efterkritik

Adobe Lightroom – udvidet billede-redigeringskursus [Overtegnet]
venteliste: ka@fynskemedier.dk
Underviser: Robert Wengler.
Kursussted: JFM-Odense, Banegårdspladsen, 5100 Odense C
Kursusdage: 11. november 2019 + 21. november 2019.
Antal efteruddannelsesdage: 2
Lightroom for fotograferende journalister
Er du vokset fra arbejdscomputerens PS Express og har lyst til at blive dygtigere til den daglige fintuning af dine fotos, tilbyder JFM Acadamy nu et kursus i billedbehandlingsprogrammet Lightroom for fotograferende journalister.
Adobe Lightroom er et oplagt valg hvis du vil have det bedst mulige ud af dine billeder i et hurtigt og sikkert workflow. At kunne arbejde mere professionelt med sine billeder ligger fint i forlængelse af JFM's store kursus for fotograferende journalister.
Med Lightroom på maskinen får du langt bedre kontrol over billedet i forhold til standardværktøjet, PS Express, uden at det bliver helt så nørdet som storesøsteren Photoshop.
På kurset lærer du at 'fremkalde' et billede, så du kan bruge det på tryk og online. Vi arbejde med at rette RAW-billeder til i Lightrooms developmodul, hvor bl.a. gustne gulstik fjernes og flade billeder bliver levende.
Du skal medbringe din egen Mac/PC – hvor JFM på forhånd har installeret Lightroom. I kurset er inkluderet en licens til Lightroom, som du får med tilbage.
Undervisningen bliver afholdt som tavleundervisning med indlagte øvelser, hvor du arbejder med Lightroom.

Fotograferende Journalister
Underviser: Lars Bertelsen og Søren Voigt Juhl
Antal efteruddannelsesdage: 5
Kursussted: Brandbjerg Højskole, Brandbjergvej 12 a, Jelling
Kursusdage: Mandag til tirsdag 28.-29. oktober + onsdag til torsdag 6.-7. november + mandag 25. november
Internat: Ja
Er du også udfordret når du både skal have noget på blokken og samtidig have billeder med hjem til print og web? Kender du frustrationen over de mange menu indstillinger og knapper på kameraet? Har du brug for at få styr på det? Så er dette kursus for dig!
På dette kursus har du kameraet i hænderne næsten hele tiden – vi skal fotografere rigtig meget!
Du behøver ingen foregående kundskaber. Kurset henvender sig både til begyndere og erfarne. Hovedsagen er, at du har lyst og mod på at lære at fotografere.
Du lærer at skyde portrætter og reportagefotos til dine skrevne historier. Du lærer de grundlæggende teknikker i digitalt fotografi, fra du trykker på knappen, til du ser det færdige billede. Du lærer at navigere efter de fotografiske grundstoffer – lyset, kompositionen, øjeblikket, historien.
Kurset finder sted i 2 + 2 fulde døgn på Brandbjerg Højskole. Plus en opfølgningsdag. Foruden øvelser og læring får du masser af inspiration og kollegialt samvær.
Du lærer
- Om digital-kameraets opbygning og indstillinger
- At fotografere på kameraets manuelle indstillinger
- At kende forskel på og benytte lang og kort lukkertid
- At kende forskel på og benytte stor og lille blændeåbning
- At kende forskel på og benytte lav eller høj ISO-indstilling
- At arbejde med eksisterende lys
- Om reportage-fotografiets historie og form-mæssighed
- At gå tættere på som fotograf
- At arbejde aktivt med de fire fotografiske grundstoffer: Øjeblikket, lyset, formen og historien
- At udvælge og redigere din færdige fotografiske historie
- At formulere en visuel fortælling, der foregår i dit eget dækningsområde

Digilab: Få mere ud af sociale medier
Underviser: Silas Bang (Fyn) og Anders Hjelmer Paulsen (Jylland)
Antal efteruddannelsesdage: 0
Kursussted: På den ønskede redaktion
Kursusdage: Aftales lokalt med redaktøren
Facebooks ændringer af sine algoritme har betydet, at det er blevet sværere at trække vores følgere over på vores nyhedssites. Men vi kan fortsat gøre meget for, at vi får så meget ud af mediet som muligt, og det handler især om, at vi følger vores fem sociale kriterier og lærer af vores opslag. På denne Digilab tager vi i godt én time udgangspunkt i jeres Facebook-side og eventuelle andre sociale medier og giver en fyldig feedback i, hvordan I kan få mere ud af dem.

Digilab: Send live og redigér video med mobilen
Underviser: Silas Bang (Fyn og Østjylland) og Anders Hjelmer Paulsen (Syd- og Vestjylland)
Antal efteruddannelsesdage: 0
Kursussted: 22 lokationer (alle store redaktioner)
Kursusdage: Aftales lokalt med redaktøren
Alle journalister skal kunne tage deres telefon op af lommen og trykke record, når de er i en breaking-situation. Men vi har også behov for journalister, der er klar til at gå live foran kameraet eller lave det redigerede indslag. Både ved breaking, men også til de gode historier, hvor alt ikke kan fortælles med kun tekst og billeder.
På dette digilab tager vi udgangspunkt i netop jeres redaktion. Hvordan kan I komme skridtet videre. Hvad skal der til, for at I løfter jeres video-produktion. Om det så er fra næsten ingen ting til små redigerede indslag, eller I ønsker at hæve kvaliteten.
Hvordan gøres det nemmest, hvornår giver det mening at lave en video, hvilke videoer virker i vores univers, og skal det bare være et ”onetake” eller redigeres med dækbilleder, lydovergange og det hele?
Hvornår giver det mening at sende live? Hvordan gør man – både teknisk og journalistisk?

Digilab: Digitale værktøjer
Underviser: Silas Bang (Fyn og Østjylland) og Anders Hjelmer Paulsen (Syd- og Vestjylland)
Antal efteruddannelsesdage: 0
Kursussted: 22 lokationer (alle store redaktioner)
Kursusdage: Aftales lokalt med redaktøren
På dette kursus lærer du at bruge flere af værktøjerne i Den Digitale Værktøjskasse, så du kan berige dine artikler med digital merværdi. Der er stor forskel på, hvilke værktøjer der har været undervist i på de enkelte redaktioner, så dette Digilab vil være tilpasset lige præcis jeres behov og niveau. Vi kan nå cirka tre af følgende værktøjer på de to timer, som kurset varer. Eller vi kan dykke dybt ned i ét af værktøjerne som for eksempel Infogram.
- Infogram
- Google My Maps
- Ritzau Livewire
- Tidslinjeværktøjet
- Afstemningsværktøjet
- Qzzr
- ThingLink

Digilab: Billedredigering med PS Express
Underviser: Michael Bager
Antal efteruddannelsesdage: 0
Kursussted: 22 lokationer (alle lokalredaktioner)
Kursusdage: Aftales med underviseren, bager@jfmedier.dk
Døjer du med gule og mørke billeder? Hjælpen er nær i form af det simple billedbehandlingsprogram PS Express, som allerede ligger på din arbejdscomputer. På to timer lærer du at bruge PS Express både på din computer og på din iPhone.
Du får øvet dig på at redde dine egne fejlskud, og vi ser på de begrænsninger både kameraer og billedbehandlingen har, så du bliver rustet til at komme hjem med billeder, som ser flottere ud.

Digilab: Det sikre portrætfoto
Underviser: Michael Bager
Antal efteruddannelsesdage: 0
Kursussted: 22 lokationer (alle lokalredaktioner)
Kursusdage: Aftales med underviseren, bager@jfmedier.dk
Ser dine voxpopbilleder ofte uldne ud? Med få enkle greb kan man løfte kvaliteten af et portrætfoto væsentligt. I løbet af de to timers workshop lærer du både at se og anvende lyset på stedet samt at bruge redaktionskameraets muligheder for at få et menneske til at træde klart frem på billedet.
Kurset kan kombineres med Digilab: Billedredigering med PS Express. Kontakt Michael Bager, hvis der er interesse i at få ham ud på redaktionen og holde et eller begge kurser.

Kampagnekursus
Underviser: Ralf Andersson, Center for Journalistik, SDU
Antal efteruddannelsesdage: 3
Kursussted: Kurset bliver afholdt på tre forskellige lokationer i vores udgivelsesområde.
Kursusdage: Efteråret 2019.
KURSUS I JOURNALISTISKE KAMPAGNER
Få ideer, redskaber og værktøjer til at gennemføre en slagkraftig journalistisk kampagne. Målet for kurset er, at du skal producere din egen kampagne og har en klar plan for, hvordan du gør det.
Både når det handler om ide, indhold, vinkling, inddragelse, form, formidling og publicering på print såvel som digitalt. Sådan at kampagnen får mest mulig opmærksomhed og betydning.
På tre kursusdage med tre ugers mellemrum i foråret vil vi både i grupper og enkeltvis arbejde systematisk med at ideudvikle, planlægge og gennemføre journalistiske kampagner.
Vi ser på, hvad der skal til, før en kampagne bliver en succes:
Opstilling af klare mål
Tidsplan og milepæle
Pitchning og opbakning fra chefer og kolleger
Inddragelse af læsere
Andres erfaringer
Kurset er meget praktisk og vil hele tiden tage udgangspunkt i dit eget arbejde med en konkret kampagne, som du løbende udvikler, pitcher og får feedback på, så du til slut har en klar, skarp og gennemarbejdet plan for, hvordan kampagnen skal gennemføres.
Kursusansvarlig: Gerd Maria May, Redaktionel Udviklingschef, Jysk Fynske Medier
Kurset vil blive afholdt på tre forskellige lokationer i vores udgivelsesområde.
Kurset bliver kun afholdt, hvis der er mindst ti deltagere.